Hur viktigt är det här med vikten - egentligen?

publicerat i Viktminskningen;
Handen på hjärtat - hur viktigt är det att vikten håller sig inom ramen BMI 20-25? 
 
Det finns ju klart bevisat att samhället bejakar mest de som är smalare. Det är lättare att få jobb, lättare att skapa karriär, skaffa partner, man blir bättre behandlad i alla möjliga situationer om man är normalviktig. Till skillnad från de som är överviktiga som nästan dagligen får känna av att de är mindre värda. Det är fruktansvärt, och var och en bör granska sig själva och tänka till hur man behandlar sina medmänniskor. Vi kan ju inte veta varför just denna person är överviktig. Fördöm inte!
 
Det är också ett faktum att man har fastställt dessa ramar utifrån hälsoaspekt. De vars vikt ligger inom ramen BMI 20 - 25, är mindre sjuka enligt statistik från försäkringsbolag. Har man möjlighet att hålla sig inom dessa ramar, har man alltså större chans att hålla sig frisk och välmående.
 
Ändå hade jag tillåtit mig själv att hamna utanför dessa ramar. Jag slutade att väga mig eftersom jag visste att jag vägde mer än jag borde. Jag orkade inte ta tag i mitt problem. Jag lät det driva iväg. Till slut vaknade jag och insåg att jag måste satsa seriöst på det här med att minska i vikt om det ska bli resultat. Det här gör man inte "med vänsterhanden". Jag har minskat 10 kg nu, och har 5 kg kvar. Nu har jag metoden och vet att den fungerar, jag får stöd i min Itrim-grupp och hälsocoach, och min man har accepterat att våra fredagsmys är numera lite hälsosammare än förut.
 
 
 

Taggar: BMI, bantning, banta, gå ner i vikt, medelålder, femtioplus, 50plus, 50+, medelåldersmode, Itrim, viktminskning, hälsa, motion;

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ana Fryksmo:

tack för din kommentar

Ser att du kämpar på och jag håller tummarna för dig
Tycker själv att bmi,i mest bara är trams det betyder jo ingenting ,själv är jag lite överviktig enligt bmi men har en bra fett procent och gubben anses enligt bmi tabellen som överviktig men är riktigt fit och vältränad så jag har inte så höga tankar om bmi direkt

ha en riktigt god natt

ana


Svar: Jätteroligt att du tittade in och kommenterade! Jag håller med att BMI är bara en relativ siffra precis som vikten i kg. Vi är ju olika skapta. Huvudsaken är att man mår bra och strävar efter att fortsätta med det! :)
Mezooka

2:a kommentar, skriven , av Line:

Detta var ett bra inlägg tack

Svar: Tack Line för alla kommentarerna! De glädjer mig mycket! Kram! :)
Mezooka

Kommentera inlägget här :