Heta lammfärsbiffar

publicerat i Mat och dryck, Viktminskningen;
Jag måste hylla de två receptböckerna som Itrim har. Jag har hittat massor av inspiration där och man kan ju alltid modifiera recepten efter eget tycke och smak. De ger en bra vägledning hur mycket man ska ta och jag måste intyga att åtminstone jag blir riktigt mätt, inte övermätt men lagom.
Jag lagar maten till både mig och min man som för övrigt inte bantar, och frågar alltid om han vill ha ris eller pasta eller potatis till maten, men nej, han säger sig vara nöjd med likadana portioner som jag. Är det helg kanske han tar ett par glas vin till, jag dricker bubbelvatten till och mår så bra av det.
 
Igår åt vi den här suveräna rätten, bestående av heta lammfärsbiffar med basilikakräm och coleslaw-sallad till. Fantastiskt gott och det kommer jag att göra om, garanterat!
 
 
För 2 personer:
 
Biffarna:
300 g lammfärs
1 ägg
1/2 gul lök
1/2 dl vetekli
1 tsk limesaft
salt
nymalen svartpeppar
2 tsk sambal oelek
1 msk olivolja till pensling
 
Basilikakräm:
1 kruka färsk basilika
1 dl kesella (1 %)
2 tsk olivolja
1 vitlöksklyfta
salt, peppar
 
Coleslaw:
150 g vitkål
1 morot
1/4 purjolök
50 g sockerärtor
3/4 dl lätt créme fraiche
1 tsk äppelcidevinäger
1 tsk dijonsenap
salt, peppar
 
Gör så här:
Blanda färs, ägg, riven lök, vetekli, limesaft, salt, peppar och sambal oelek och forma till biffar. Låt dem ligga en stund i kylen.
Kör basilika och kesella i en mixer till en kräm. Blanda i olivolja och pressa i en vitlöksklyfta. Smaka av med salt och peppar.
Strimla vitkålen med hjälp av en osthyvel och riv möroten. Strimla purjolöken och sockerärtorna. Blanda créme fraiche med vinäger, dijonsenap, salt och peppar. Blanda väl.
Pensla biffarna med olivolja och stek dem i ett par minuter på vardera sidan så att de är genomstekta. 
Toppa med basilikakrämen och servera coleslaw till.
 

Taggar: 50 plus, måltid, bantning, viktminskning, lammfärsbiff, Itrim, recept, coleslaw,;

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Den medelålderskvinnan:

Hej! Så kul att du tittade in på min blogg! Vilken trevlig blogg du har! Den kommer jag att följa! Stor kram från den medelålderskvinnan!

Svar: Ja, jag formligen "dammsuger" runt på webben för att hitta andra likasinnade, alltid lika kul att läsa om andras liv! Tack för titten och kommentaren! :)
Mezooka

2:a kommentar, skriven , av Jenny - 2xlblog:

Visst är receptböckerna toppen!! Ett knep som jag hade när jag började gå på Handfast var att jag gjorde en veckomenymall och skrev in vilken typ av mat som skulle ätas vid olika måltider, t ex kött, fisk etc. Sen lagade jag det första receptet från respektive kategori utan att fundera över om det var superfrestande. Så tvingade jag mig till att prova nya smaker ;) Lammfärsbiffarna är toppen - hur 17 fick du så fin bild - mina matbilder brukar mest se läbbiga ut ;)

Svar: Superkul att du tittade in på min blogg! Jag känner mig ärad! :)Bra idé att bestämma i förväg huvudtypen av maten. Lammfärsbiffarna är förresten en egen ändring av kycklingfärsbiffarna... Och bilden, tack för att du tyckte den var bra, den tog jag med min iPhone... ;)
Mezooka

3:e kommentar, skriven , av Jenny - 2xlblog:

Du är nog bättre på att hantera kameran :) jag har också en iPhone, men när jag lägger upp bilder så ser det ibland ut som att det redan ätits :) :)

Svar: Jag har märkt att om jag använder Instagram vid matfotografering så blir fotona direkt oaptitliga... (och så publicerar jag ju inte de misslyckade fotona, ha ha!)
Mezooka

4:e kommentar, skriven , av Nastasja:

SV: Tack så hemskt mycket!

Dessa burgare ser så fenomenalt goda ut! Ska köpa lammfärs och testa det :)

Svar: Jag kan verkligen rekommendera dessa, gott som tusan. Tack för att du tittade in här och lämnade kommentar, uppskattas högt!
Mezooka

5:e kommentar, skriven , av Veronica:

Det där såg riktigt smarrigt ut :)

Tack snälla du för din kommentar inne hos mig,
Den värmde rejält.

Önskar dig en fin kväll
Kramar från mig

Svar: Tack Veronica! Kul att du lämnade kommentar på min blogg!! Sånt är så kul! Ha en fin kväll själv!
Mezooka

Kommentera inlägget här :