Hur många kilo???

publicerat i Viktminskningen;
Som jag lovade så kommer det här lite mer information om hur jag bestämde mig för att NU FÅR DET VARA NOG!
 
Jag kände att jag var ständigt sur, orkeslös, ville inte se mig själv i spegeln, ville absolut inte väga mig, och kläderna som hängde i min garderob var alla för trånga. Ofta handlade jag kläder som var aningen för små för att jag tänkte hela tiden att snart ska jag ändå gå ner, och då passar det här plagget. Men så blev det inte! Jag gick ju inte ner automatiskt, det gör ingen.
 
Jag har en arbetskamrat som för ett par år sedan gjorde en omvandling på ett ställe som heter Itrim. Hon berättade entusiastiskt hur de inspirerar och peppar sina medlemmar, man får äta allt men i mindre portioner, man fokuserar på motion, motivation och mat. Jag såg hur hon blomstrade upp och fort gick det när hon minskade i storlek! Namnet blev kvar i mitt minne, men det gick ytterligare två år i fördärvet (=okontrollerat ätande).
 
Men nu, när jag bestämde mig att NU ska det ske, så fick det bli Itrim. I min hemstad är det så lyckligt att Itrim är baserad på stans bästa gym, och gymmets hela utbud med alla pass och maskiner finns till hands för Itrim-medlemmar.
 
Jag anmälde mig där och hade min första hälsoanalys den 29.10 2012. Den tar en timme och jag och min hälsocoach går igenom mina vanor kring mat, motion och hur jag tänker kring mat. Det gjordes ett konditionstest där jag fick gå så fort jag kunde i 1,61 km på gåband med en pulsmätare på. Jag fick resultatet BRA kondition, och det var roligt! Jag har ändå försökt underhålla motionen med att springa en gång i veckan men det är förstås inte tillräckligt. Jag vägdes på en speciell TANITA-våg. 
 
Den de har på mitt Itrim-ställe ser inte exakt ut dom den du ser på bilden. Man kan köpa sådana till privat bruk också. 
Vågen är en så kallad bioimpendansvåg. Tekniken går ut på att vågen skickar en svag växelström genom kroppen som mäter spänningen. Principen är den att blod, muskler, fett, skelett osv har olika ledningsförmågor. Till exempel leder fett ström betydligt sämre än både vatten och muskler, medan blod leder väldigt bra. Strömstyrkan är svag och den känns inte alls av när man står på vågen. Således får man ett papperskvitto där man kan utläsa vikt i kg, aktuell BMI, energiförbrukning i vila per dygn, fettprocent, skelettvikt och fettmassa i kg.
 
Det kan man kalla för kalla fakta!
 
Mitt BMI var då 28,5, på tok för mycket men det visste jag ju. Hur räknar man BMI då?
Så här: din vikt i kg delat med din längd i meter i kvadrat.
 
Exempel:
Om du väger 64 kg och är 1,62 m lång (162 cm)
 
- 1,62 x 1,62 = 2,6244
- 64 delat med 2,6244 = 24,38
- ditt BMI är alltså 24,38
 
Vad innebär det?
 
Undervikt:   BMI under 19,9
Normalvikt:  BMI 20 - 24,9
Måttlig övervikt: BMI 25 - 29,9
Fetma: BMI 30 - 34,9
Svår fetma: BMI över 40
 
Ovanstående värden gäller främst för personer mellan 20 och 34 år, och ändras med åren. BMI som är för högt för en 25 åring kan vara helt ok för en 55 åring.
 
Vi kom fram till att mitt mål var BMI 22,5. Det betyder att jag måste minska 6 enheter på BMI-skalan! Klart jag behöver peppning! För att få en kickstart fick jag börja med en 3-veckors VLCD mathållning. VLCD står för Very Low Calory Diet, och i mitt fall betydde det 600 kcal per dag. Fyra gånger om dagen åt jag Itrims VLCD-produkter som var och en innehåller 150 kcal. Det var måltidsersättningar av olika slag, exempelvis näringsbarer och soppor som faktiskt var ganska goda! Jag skulle dricka minst 2 l vatten om dagen, och jag skulle börja motionera.
 

Taggar: Tanitavåg, medelålder, femtioplus, 50plus, 50+, medelåldersmode, Itrim, viktminskning, hälsa, motion;

Kommentera inlägget här :