Inte mycket kvar

publicerat i Viktminskningen;
Jag har lyckats gå ner 13 kg i vikt och det är jag väldigt glad för förstås. Det har varit en ständig uppförsbacke, att gå ner i vikt så pass mycket är inte gratis, dvs den innebär en hel del uppoffringar och framförallt livslånga ändringar av ät- och motionsbeteenden.
Veckan som gick var jag på Itrims gruppträff där vi diskuterade fallgropar och hur man ska undvika risksituationer. Risker som innebär att man inte kan motstå sina begär när det gäller okontrollerad matintag av något slag. Det är inte farligt om man någon gång unnar sig ett glas vin eller en lite godbit, men det får inte bli överdrivet och mycket. Och under tiden man går ner i vikt ska man helst undvika allt sådant, och vänta tills man blir viktstabil, dvs har nått sin idealvikt och stannat där. 
Jag har nått en normalvikt men ska gå ner ytterligare två-tre kg där jag sedan tänkte stanna och balansera med ett par kilos marginal. Det är nämligen helt normalt att vikten varierar upp och ner ett par kg utan att man behöver drabbas av panik...
 
Mitt BMI är nu 23,5 och är alltså inom normalvärden 20 - 25.
 
Det konstiga är att det blir svårare att hålla kvar motivationen nu när man närmar sig målet. Nu börjar jag alltmer att tänka på mina kommande "fridagar" då jag kan unna mig något gott ibland. Och häromdagen så tog jag mig en liten fridag. Jo, jag köpte en semla! Åååh, så god den var! Men det fick bli bara det, och nu måste jag motionera bort den. Jag får inte ge upp nu.
 
 
Den goda semlan var snart uppäten... det får inte bli fler.
 
 
 
 

Taggar: 50 plus, BMI, Itrim, semla, viktminskning, bantning, gå ner i vikt, misslyckande;

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av J:

Svar: Hej! Tack så mycket! Jag gjorde i Photoshop. :)

Svar: Det var kanonfint! :)
Mezooka

2:a kommentar, skriven , av ˟ Photospiration:

Mums!

Svar: Ja, det var mumsigt värre... :)
Mezooka

Kommentera inlägget här :