5:2 dieten då?

publicerat i 5:2 metoden, Träning, Viktminskningen;
Jaha, nu är det dags att skärpa till sig igen efter sommarens slapphänta förhållning till mat, träning mm.
Jag har gått upp ett par kilo under sommaren, men har ändå försökt emellanåt att hålla igen med maten. Visst är det svårt när man inte håller på rutinerna? 
När semestrandet var över, samlade jag ihop mig och tvingade mig själv att börja med motionen igen mer målmedvetet. Jag sprang 7 dagar av 8! Och det kändes faktiskt bra förutom de två första gångerna då man kände av den extra tyngden I kroppen...
Sedan dess har jag fortsatt och springer nu 5 km kanske tre gånger i veckan. efter att jag börjat känna efter hur jag mår och hur det verkligen känns i kroppen, så kan jag konstatera att det känns väldigt bra!
 
Jag köpte nya joggingbyxor och oj vilken skillnad det blev! Det är sådana där tajta som sägs komprimera och hjälpa till med blodcirkulationen.
 
Mathållningen då? Jag har tittat ett tag på den sk 5:2 metoden som innebär att man fastar 2 dagar i veckan och äter 5 dagar normalkost. Under fastedagar får man ändå äta upp till 500 kalorier. Det här är mycket omdiskuterat nu och jag blev övertygad efter att ha sett Svt:s Vetenskapens Värld där det här ämnet togs upp. Idag finns det massvis med artiklar där människor bekräftar denna metods fördelar. Det här är något man faktiskt kan hålla på med under längre tid.
 
Så nu har jag också börjat med det!
 
Första fastedagen är bakom mig, och det gick förvånansvärt bra! När man är inställd till att inte äta och inte drocka kaffe, ja då går det av någon underlig anledning bra. Jag drack mycket vatten under dagen. Började med Itrims näringsdryck som ger 200 kalorier till frukost, efter det blev det en stor kopp te. Till lunch kokade jag 1/2 liter grönsaksbuljong (1 buljongtärning blandas med 1/2 l kokande vatten), och vatten till det. Och sedan vid 17-tiden samma sak, grönsaksbuljong. Och på kvällen en näringsdryck på 200 kalorier. Det gick lätt som en plätt!
 
Jag fick massor av energi av det märkligt nog, och tog till och med en joggingtur på 5 km på kvällen! Det blev ingen rekordfart men det kändes bra!
 

Taggar: 5:2, viktminskning, träning, jogging, femtiofyllda, femtioplus, 50plus, mathållning;

Kommentera inlägget här :